Miért van erre szükség
Van
egy fa, azon ágak és levelek. Mindegyik levél hiányt jelöl, valamit, amivel nem
rendelkeznek roma közösségek. Nincs cigány színház, ahogy intézmények
sincsenek, nincs roma drámakötet, ahogy kiadók sincsenek, nem vagyunk jelen az
oktatásban, vagy ha mégis, akkor vagy viktimizált, vagy kriminalizált
szerepekben jelenünk meg. Nincs ez rendben így. Tudjuk, hogy léteznek ezeknél
felemelőbb narratívák.
Hisszük,
hogy idővel, akár a nemzetállamok érdemi befektetéseinek eredményeképpen, akár
civil kurázsival, ezek a hiányok megszűnnek.
Az 1931 óta működő Romen Színház Moszkvában (forrás) |
Mit teszünk ezért
Cigány
színházi fesztivált szervezünk, melynek során megismertetjük eltérő társadalmi
csoportokkal (fiatalokkal, aktivistákkal, kritikusokkal, színházi
szakemberekkel és döntéshozókkal) a cigány színház értékeit.
A
Fesztivál során az alkotásokról és alkotóikról kimagasló minőségű audiovizuális
felvételeket készítünk, így fennmaradnak az utókor számára.
Az
alkotókkal a „semmit rólunk, nélkülünk” elve mentén, lefektetjük az alkotásaikat
feldolgozó oktatási anyag alapjait.
Színházunk
módszertani stábja a színdarabok és az azok alapján készített videós anyagok,
valamint az alkotók által biztosított információkra építve megtervezik a
workshopok moduljait.
Így
készül nálunk egy roma színházi oktatási módszertan.
Mihez vezet ez
Ha évről-évre megrendezünk egy Roma Színházi
Fesztivált, akkor 10-15 év múlva lehetőségünk lesz lefektetni az alapjait egy
Roma dráma-, és színháztörténeti tankönyvnek, létrejöhet Európai Roma
Drámakötet, emellett a későbbiekben létrejövő Európai Roma Színház működéséhez
magas minőségű szellemi alapokkal tudunk hozzájárulni.
Hogyan terjesztjük
2017-ben
a „Roma hősök” – I. Nemzetközi Roma Storytelling Fesztiválon bemutatott
előadásokat és alkotóikat középpontba helyezve főként roma diákokat tömörítő csoportokban,
2 alkalmas, 90-300 perces workshopokat tartanak színházunk trénerpárosai.
A
workshoppal érintett helyszíneket meghívásos pályázat útján választottuk ki,
2017. november 26-ig itt valósulnak meg workshopok:
- RefoRom, Budapesti Református Cigány Szakkollégium;
- Evangélikus Roma Szakkollégium, Nyíregyháza;
- Romaversitas Alapítvány, Budapest;
- Pressley Ridge Alapítvány, Salgótarján;
- Wlislocki Henrik Szakkollégium, Pécs;
- Dr. Ámbédkar Gimnázium Szakközépiskola, Szakiskola és Általános Iskola, Miskolc;
- ELTE Média és Kommunikáció Tanszék, Budapest;
- Fiatalok informális csoportja, Hajdúhadház.
Mi történik a workshopokon
Az első alkalommal a workshop résztvevői a négy
alkotás, illetve azok hőseinek megismerésével, elemzésével, megvitatásával
foglalkoznak. A workshop első részében a témára ráhangoló csoportos gyakorlatok
után bemutatásra kerül a 4 alkotáshoz kapcsolódó rövid audiovizuális anyag.
Ezután a résztvevők egy-egy alkotást választanak, amelyeket kis csoportokban
dolgoznak fel. A kiscsoportos munkához darabrészleteket, és más kapcsolódó
anyagokat, kérdéseket biztosítunk a csoportok számára. A kiscsoportok ezután
egymás számára is bemutatják az elemzett darabokat, hősöket, közösen rögzítik a
hasonlóságokat, különbségeket és megvitatják a darabok kapcsán felmerülő
kérdéseket. A feldolgozás során fontos hangsúlyt kap a hősök helyzetének
(társadalmi tények), viszonyainak megismerése, az általuk fontos értékek
meghatározása, valamint az ezek mentén hozott döntések, aktivitás,
felelősségvállalás részletei, illetve az ez által elért változás.
A
második alkalommal – a csoport előzetesen feltérképezett készségeihez
alkalmazkodva – kreatív eszközökkel (pl.: színházi jelenet, képzőművészeti
alkotás, írás, képregény-rajzolás) dolgozzák fel az általuk hozott hősöket, amely
munkákat közösen is elemzik, illetve amennyiben komplexebb öltet született,
vagy olyan vázlat, ami érdemes a tovább gondolásra, akkor átbeszélik, hogy
annak tovább fejlesztéséhez mire van szükség. A workshop végén a résztvevők
rögzítik, hogy az általunk illetve általuk hozott hősök példáiból mi az, ami
számukra mintát jelent, mi az, amit abból hasznosítani kívánnak további életük
során.
A
workshopok eredményeit deliberatív elő-, és utókérdőívek, diák visszajelző
lapok és tanári, csoportvezetői elő-, és utóinterjúk segítségével mérjük.
A
workshopokon résztvevő közel 180 fő fiatal közül 12 fő számára, 2017
decemberében 5 napos „Roma hősök” workshop maratont rendezünk.
A
kiírás itt
érhető el.
A
workshopokhoz kapcsolódóan bemutatott, illetve megszülető történetekről a Roma hősök blogon számolunk be a
továbbiakban.