PROJEKTEK




Roma Hősök oktatási módszertan

A Független Színház Magyarország Roma Hősök oktatási módszertant dolgozott ki, amelynek kibővített változata az alábbiakban olvasható. Ez az első oktatási módszertan, amely nemzetközi színtéren is foglalkozik a roma drámairodalommal, színházzal, alkotókkal és hősökkel.

Célok:
  • felhívni a figyelmet a roma drámairodalom értékeire
  • betekintést nyújtani Európa különböző országaiban élő roma csoportok életébe
  • drámai hősök történetei, döntései, nehézségei, aktivitásának megismerése
A workshop következtében a résztvevők jobban megismerik egymást, és az eltérő roma közösségeket. Fejlődik a kommunikációs és vitakultúrájuk, nyitottabbá válnak az eltérő nézőpontokkal szemben és javulnak együttműködési készségeik. 

A foglalkozás két részből áll és az alábbiak szerint épül fel:

Az első alkalom során a fiatalok négy alkotás, hős elemzésével, megvitatásával foglalkoznak. Kezdetben általánosságban vitatjuk meg, hogy kinek mitől hős a hős, majd a drámákon keresztül megismerjük a négy dráma hősét. Közösen elemezzük a legfontosabb narratívákat: nehézség, aktivitás, döntés, cselekvés, hatás.

A második részben a saját hősök és hőstettek kerülnek előtérbe. Közös kreatív üzeneteket hozunk létre. Megkeressük magunkban a hőst és kreatív eszközökkel (pl.: színházi jelenet, képzőművészeti alkotás, írás) dolgozzuk fel a résztvevők által hozott hősöket.

Részletes prezentációnk itt tölthető le!

Bővebb információk: fuggetlenszinhaz@gmail.com
 
 
 
Roma hősök- szimpózium, kötetbemutató és kiállítás 


Roma hősök címmel rendez cigány színházi szimpóziumot és mutatja be a világ első roma monodrámakötetét a Független Színház Magyarország 2019. március 27-én, Budapesten. A különleges kulturális esemény a Goethe Intézettel és a Flamand Kormány Magyarországi Delegációjával együttműködésben valósul meg.  

„A Roma dráma alkotásai és a drámai hősök ugyanolyan sokszínűek, mint maguk a cigány/roma emberek és közösségek. Szükségünk van olyan hétköznapi hősökre, akiknek a történeteiből erőt meríthetünk a mindennapokban. A kötetből értékvezérelt európai polgárok történeteit ismerhetjük meg a színház világnapján” – nyilatkozott Balogh Rodrigó a Független Színház művészeti vezetője.

Az egész napos esemény a roma színházat, a történetmesélés műfaját és a roma drámai hősöket helyezi középpontba. A délelőtti szimpóziumot Guy Tilkin, flamand storytelling szakértő, Bernáth Gábor, kommunikációs szakértő és Mihaela Dragan színésznő előadásai nyitják meg, amelyek a történetmondás fontosságát és lehetőségeit mutatják be az érdeklődőknek. A megnyitót követően egyetemi oktatók számolnak be arról, milyen módszerekkel hozhatóak közelebb a különböző tudományterületeken a roma színház és a cigány közösségek problémái a hallgatókhoz.

A nap második felében mutatják be a világ első roma drámakötetét. A drámakötet Írországtól az Egyesült Királyságon, Svájcon és Magyarországon át Romániáig kalauzol el minket.  A drámák egy-egy roma hős elbeszélését dolgozzák fel és nem csak a roma emberek és közösségek életét ismertetik meg velünk, de abban is segítenek, hogy rátaláljunk saját hőseinkre. Magyarországot Farkas Franciska Levél Brad Pittnek című, önéletrajzi ihletésű színdarabja képviseli. A kötet drámáiból egy-egy részlet színészek tolmácsolásában is látható lesz majd.

Az európai roma színházat bemutató kiállítás helyszínéül a Rákóczi téri csarnok szolgál, ahol nagyméretű plakátokon keresztül roma színházi alkotókat, drámai hősöket, az ő gondolataikat ismerhetjük meg. A kiállítás április 7-ig lesz megtekinthető a piacon.
A nap lezárásaként a Független Színház előadásában Dömök Edinát láthatjuk Richard O’Neill Legnehezebb szó című színdarabjában, az RS9 Színház színpadán. A színházi világnap alkalmából az ukrán roma kőszínház, a Romance igazgatója, Igor Krikunov üdvözletét közvetítjük a nézőknek. 

Az esemény és a Roma hősök program fő támogatója a londoni székhelyű Badur Alapítvány.

 

II. Nemzetközi Roma Storytelling Fesztivál

„Roma hősök” címmel második alkalommal rendezi meg a világ egyetlen nemzetközi roma színházi fesztiválját a Független Színház Magyarország 2018. május 24-27. között a Stúdió K Színházban (1092 Budapest, Ráday u. 32.). 
A különleges kulturális rendezvény célja, hogy nyolc európai kortárs alkotás bemutatásával hívja fel a figyelmet a roma dráma és történetmesélés értékeire, továbbá a roma közösségek helyzetére, értékvezérelt emberek történeteit, és nem mindennapi kihívásaikat állítva a figyelem középpontjába. 

A budapesti nemzetközi roma színházi találkozó fókusza a személyes történetmesélés. A négynapos fesztivál programjában szereplő produkciók roma hősökről szólnak, akik képesek voltak változásokat elindítani saját, illetve közösségük életében. Olyan alkotások ezek, ahol a drámai hős aktivitását hazavisszük magunkkal és még sokáig gondolkodunk rajta.
„A roma színházi alkotók és történetmesélők több figyelmet érdemelnek, mint amennyit kapnak.” – mondja Balogh Rodrigó a fesztivált szervező Független Színház vezetője – „Azt, hogy milyen sok értékes alkotó él Európában, a legjobban az bizonyítja, hogy idén már többször annyi művész jelentkezett, mint ahányat el tudtunk hívni. Számos további történetmesélő előadást, és kamaraszínházi darabot is meg kell mutatnunk a nagyvilágnak a jövőben – ezt a kulturális döntéshozóknak is Európa-szerte fontos tudomásul venniük. Ez a fesztivál azt bizonyítja, hogy roma közösségek tagjai régóta képesek polgári értékrend szerint alakítani az életüket.”
A nyolc alkotás magyar és angol nyelvű feliratozás, illetve szinkrontolmácsolás segítségével kerül bemutatásra.
A Független Színház előadásában, a Kaméleonlány”-ban az előző évi fesztiválhoz kapcsolódóan megvalósult workshopok résztvevőinek, ma élő roma fiataloknak saját hőstörténetei elevenednek meg. (Május 24. 18h, főpróba: május 23. 19h)

Alex Fifea és David Schwartz (Románia) által jegyzett Nem láttál semmit! c. előadása, egy néhány éve meggyilkolt roma férfi halálának körülményeit járja körül. (május 24. 20:30)
Nataliya Tsekova (Bulgária) Cigánykerék” c. produkciójában egy saját identitásától, emlékeitől szabadulni próbáló roma nő történetét ismerhetjük meg. (Május 25. 18h)

Sonia Carmona Tapia (Spanyolország) egy tavaly boldoggá avatott roma nő és egy világhírű előadóművésznő történetét mutatja be párhuzamosan, akik a kommunistákkal, illetve Franco rezsimjével szálltak szembe: „Határtalan méltósággal”. (május 25. 20:30)

Sebastiano Spinella (Olaszország) – aki elől családja eltitkolta roma származását, amihez az Európát bejárt cirkuszművész mégis visszakanyarodott – saját élettörténetét meséli el „A szél gyermekei” c. darabjában. (május 26. 18h)
A Tudás 6alom formáció tagja, Farkas Franciska a „Levél Bradnek” c. előadásban szintén saját múltját eleveníti fel, amely során számos nehézség és kitérő után végre megtalálta a saját útját. (május 26. 20:30)
fotó: Miklóska Zoltán

Richard O’Neill (Egyesület Királyság) „A mai lecke” előadásában egy traveller tanárról mesél, akit iskolája vezetése arra akart rávenni, hogy rejtse véka alá származását. (Május 27. 18h)
A szintén traveller Michael Collins (Írország) saját történetét meséli el lányának, hogy rávezesse, igenis fontos iskolába járni „Kulturális kérdés vagy sem?” c. előadásában. Minden produkció után közönségtalálkozón is részt vehetnek a nézők. (Május 27. 20:30)

Az alkotásokból a fesztivált követően oktatási módszertani anyag készül, ami kiegészíti a tavalyi fesztivál alkotásai mentén létrejött módszertani anyagot. Ennek célja, hogy a fiatalokkal megismertesse a roma drámák és drámai hősök értékeit, továbbá segítse őket abban, hogy a saját környezetükben élő hősöket művészeti eszközökkel be tudják mutatni. Az oktatási módszertant 2018 őszén magyarországi – főként roma – diákok részvételével fogják a gyakorlatba átültetni. 

Roma Hősök workshop

A Független Színház Magyarország 2017-ben és 2018-ban megrendezett  Nemzetközi Roma Storytelling Fesztivál keretében bemutatkozó európai roma alkotók jelenkori, példamutató roma emberek történeteit feldolgozó alkotásainak videós felvételei és a művészekkel közösen megfogalmazott oktatási módszertant hoztunk létre. Célunk volt láthatóságot biztosítani a roma színház alig ismert értékeinek, az európai roma közösségek kihívásainak, illetve az ezekre a kihívásokra adott, felelősséget vállaló és változást hozó emberek válaszainak, melyek a roma közösségek tagjainak és a többség számára egyaránt példaként szolgálhatnak.

A kétszer kilencven perces workshop az alábbiak szerint épül fel:
Az első alkalom során a fiatalok négy alkotás, illetve hős megismerésével, elemzésével, megvitatásával foglalkoznak. A foglalkozás első részében a témára ráhangoló csoportos gyakorlatok után bemutatásra kerül a 4 alkotáshoz kapcsolódó rövid audiovizuális anyag. Ezután a fiatalok egy-egy alkotást választanak, amelyeket külön-külön, kis csoportokban dolgoznak fel. A kiscsoportos munkához darabrészleteket, és más kapcsolódó anyagokat, kérdéseket biztosítunk a csoportok számára. A kiscsoportok ezután egymás számára is bemutatják az elemzett darabokat, hősöket, és közösen rögzítik a hasonlóságokat, különbségeket – megvitatják a hasonlóságok és eltérések mentén felmerülő kérdéseket. A feldolgozás során fontos hangsúlyt kap a hősök helyzetének (társadalmi tények), viszonyainak megismerése, az általuk fontos értékek meghatározása, valamint az ezek mentén hozott döntések, aktivitás, felelősségvállalás részletei, illetve az ez által létrehozott változás. Zárásként megkérjük őket, hogy a következő alkalomra gondolják végig, kit tartanak ők maguk hősnek a saját szűkebb, tágabb környezetükben, és gondolják végig, hogy ezek a karakterek miért hősök, és mik lehetnek meghatározó szempontok az aktivitásukban.

A második alkalom során – a csoport előzetesen feltérképezett készségeihez alkalmazkodva – kreatív eszközökkel (pl.: színházi jelenet, képzőművészeti alkotás, írás) dolgozzák fel az általuk hozott hősöket, amely munkákat közösen is elemzik, illetve amennyiben komplexebb öltet született, vagy olyan vázlat, ami érdemes a tovább gondolásra, akkor átbeszélik, hogy annak tovább fejlesztéséhez mire van szükség. A foglalkozás végén a résztvevők rögzítik, hogy az általunk illetve általuk hozott hősök példáiból mi az, ami számukra mintát jelent, mi az, amit ebből hasznosítani kívánnak további életük során.
A workshop során létrejövő produktumokat (írások, képek, audiovizális anyagok stb.) – az alkotókkal való egyeztetésnek megfelelően esetleges szerkesztés után a Roma Hősök blogon közzé tesszük.



I. Nemzetközi Roma Storytelling Fesztivál 
Nemzetközi Roma Storytelling Fesztivált szervez a Független Színház Magyarország 2017. július 27-28-án a Stúdió K Színházban (1092 Budapest, Ráday u. 32.). 
A különleges kulturális rendezvény célja, hogy négy európai kortárs színházi alkotó monodrámáinak bemutatásával hívja fel a figyelmet a roma dráma értékeire, valamint a roma közösségek, ezen belül is a nők helyzetére, példamutató egyéni sorsokat, hősies életutakat állítva a figyelem középpontjába.

A budapesti nemzetközi roma színházi találkozó fókusza a személyes történetmesélés. 
A két napos fesztivál programjában szereplő négy monodráma ma is élő roma női hősökről szól, akik képesek voltak változásokat elindítani saját, illetve közösségük életében. Mind a négy színdarab erőteljes emberi történeteket, társadalmi kérdéseket tárgyal, mindezt a storytelling személyes, olykor szívbe markoló, máskor humoros eszközeivel.

A négy színdarab közül hármat maguk a szerzők adnak elő magyar és angol nyelvű feliratozás, illetve szinkrontolmácsolás segítségével. 
Alina Serban (Románia) − „Felelősségem tudatában kijelentem”;  
Mihaela Dragan (Románia) − „(a n)ő beszél”;  
Dijana Pavlovic (Olaszország) − „Beszélj, életem”;
A negyedik monodráma, a brit Richard O’Neill „A legnehezebb szó” című műve magyarországi ősbemutatójára pedig Balogh Rodrigó rendezésében, Dömök Edina előadásában kerül sor.


„Bár az európai cigány színház több mint 130 éves szakmai múltra tekinthet vissza, és ma is számos országban alkotnak professzionális cigány színházi alkotók, mégis alig ismerjük őket.” – mondja Balogh Rodrigó, a fesztivált szervező Független Színház Magyarország művészeti vezetője. „Épp ezért rendezvényünkkel szeretnénk megmutatni: a cigány kultúra nem csupán zenéből, táncból és képzőművészetből áll, hanem jelentős színházi értékekkel is rendelkezik. Ennek megismerése a cigány közösségek tagjai és a színházi szakma képviselői számára egyaránt fontos inspirációt jelenthet.”
Alina Serban/Forrás


Alina Serban (jobbra) „Felelősségem tudatában kijelentem” című darabjából megtudhatjuk, hogy jutott el a szerző egy bukaresti romatelepről a Londoni Királyi Színiakadémiára. 




Mihaela Dragan/Forrás


Mihaela Dragan (balra) „(a n)ő beszél” című előadásából a mai Romániában élő, tradícionális családban élő roma nők kihívásairól kaphatunk képet. 



Dijana Pavlovic/Forrás




Dijana Pavlovic (jobbra) „Beszélj, életem” című műve a svájci jenis kisebbséghez tartozó írónő, Mariella Mehr történetét, és egy 20. századi svájci népirtási kísérlet részleteit tárja a nézők elé. 



Richard R. O'Neill/Forrás








A brit Richard R. O’Neill (balra) „Legnehezebb szó” című darabja pedig a skót vándorcigány („traveller”) népcsoporthoz tartozó asszonynak, Jess Smith-nek a skót miniszterelnökkel a travellerek emberi jogainak elismertetéséért folytatott személyes küzdelméről szól. 





A monodrámákból a szerzők és magyar oktatási szakértők részvételével a fesztivált követően felsőoktatási módszertani anyag készül, melynek célja, hogy magyar és külföldi fiatalokkal megismertesse a roma drámák és drámai hősök értékeit, illetve kreatív módon segítse a diákokat saját hőseik bemutatásában. Az oktatási módszertannal 2017 őszén magyarországi – főként roma – diákokhoz érünk el 2 x 90 perces workshopok formájában, majd a következő években Európa számos országában terjesztjük



A Fesztivál részletes programját hamarosan közzé tesszük.

Az esemény fő támogatója: Badur Foundation


Tollfosztás Videó


A Független Színház két videós feldolgozást készített a “Tollfosztás” című színdarabjáról. Az egyik verzióban maga az előadás került felvételre, míg a másikból kültéri, játékfilmes verzió született. A videó oktatási módszertani anyag előkészítéséhez használtuk fel, illetve több feszitválon is részt vett. A játékfilmes verziót elsőként november 8-án a Vörösmarty Moziban, 130 néző előtt mutatták be.


A teljes film itt tekinthető meg:



A felvételek az Open Society Arts and Culture Program és Youth Initiative résztámogatásával készültek.


További információ a videókról, illetve azok esetleges megrendeléséről:










Tollfosztás workshop

A Független Színház kortárs trénereinek vezetésével a workshop első részében a Független Színház Tollfosztás című filmjét mutatjuk be, mely az 1980-as évektől napjainkig tárgyalja cigány, nem cigány közösségeknek az oktatás, lakhatás, foglalkoztatás, egészségügy, gyűlölet cselekedetek témakörét. 30 év, nem csak cigányokat érintő romaügye 60 percben. Cigány és nem cigány gyerekek, fiatalok a szereplői. A filmet közösen, kooperatív módon meghatározott tematika mentén dolgozzák föl a csoportok. Eszközök főként szociálpszichológiai játékok, valamint a disputa.

A második napon eltérő művészeti eszközökkel (fórumszínház, makettezés, képzőművészeti tréningelemek – a deliberatív kérdőív visszajelzései alapján) dolgozzák föl a témát, ahol hangsúly helyeződik egy-egy produktum elkészítése, bemutatása mellett arra is, hogy megismételnének-e hasonlót más közegben. Ha igen, akkor választhatnak akciómodulokat: Street art formák, Re/Public Art, Flashmob, közösségi média-, mozi, stb. területeken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Szemétálmok 

Állampolgárok kezdeményezése, akik azért dolgoznak, hogy a lomtalanítások ne szűnjenek meg, hanem örömteli közösségi eseményekké váljanak, ahol – művésztrénerek vezetésével eltérő hátterű gyerekek együtt hoznak létre művészeti alkotásokat lomokból, utcai performanszokat a semmiből. A megmozdulások résztvevői a művészetekhez és egymáshoz is közelebb kerülnek, megélik, hogy értéket teremtenek a szemétből, és alakítani tudják környezetüket.

Hisszük, hogy az utca tökéletes helyszín a művészetoktatásra, a találkozásra, a közös alkotásra és sikerre, amiben minden járókelőnek szerepe van, függetlenül attól, hogy honnan jön, és merre tart...