Osztatlan sikerrel zárult az első Roma Storytelling
fesztiválra épülő módszertan mentén megvalósuló workshop-sorozat
2017. júliusában megrendezett Roma Hősök – I Nemzetközi Roma Storytelling
Fesztivál keretében bemutatkozó európai roma alkotók
jelenkori, példamutató roma emberek történeteit feldolgozó alkotásainak videós
felvételei és a művészekkel közösen megfogalmazott vázlat alapján a Független
Színház munkatársai oktatási módszertant hoztak létre. Célunk volt láthatóságot biztosítani a roma
színház alig ismert értékeinek, az európai roma közösségek kihívásainak,
illetve az ezekre a kihívásokra adott, felelősséget vállaló és változást hozó
emberek válaszainak, melyek a roma közösségek tagjainak és a többség számára
egyaránt példaként szolgálhatnak.
A módszertant első körben próbaworkshop keretében teszteltük és a résztvevők visszajelzései alapján tökéletesítettük. A kifejlesztett módszertan mentén tartottunk workshopot roma fiatalokat tömörítő szakkollégiumok, civil kezdeményezések, iskola tagjai valamint kommunikáció szakos egyetemisták számára. A workshop témája valamennyi csoport számára izgalmas volt, így a csoportvezetők és a résztvevők igazán várták, hogy elvigyük hozzájuk a foglalkozásokat.
A próbaworkshop hangulata |
Annak
érdekében, hogy minden foglalkozás a résztvevők igényeinek megfelelő módon
valósulhasson meg, a csoportvezetőkkel előzetes interjúkat készítettünk. A
kapott információk alapján a trénerek véglegesítették az egyes foglalkozások
csoportra szabott szakmai terveit. Így mindegyik alkalom különböző módon
valósulhatott meg. Ugyanakkor voltak olyan tevékenységek és szempontok, amelyek
mindegyik alkalom során előtérbe kerültek.
Workshop a miskolci Dr. Ámbédkar Iskolában |
Valamennyi
workshopon közösen gyűjtöttük össze a résztvevőkkel, hogy mik a hősök általános
jellemzői. Ezután közösen megállapítottuk, hogy bár a roma színháznak több,
mint 130 éves múltja van és ma is a legtöbb európai országban dolgoznak profi,
roma színházi alkotók, mégis alig tudunk róluk bármit. A módszertannak
köszönhetően most négy – korábban magyarul egyáltalán nem elérhető, az idei
fesztiválon bemutatkozó – színdarab egyes részleteinek videós feldolgozását
tekinthették meg a résztvevők. Majd eldönthették, hogy a négy színdarab közül
melyikkel szeretnének behatóbban foglalkozni. Kiscsoportos munka során a
résztvevők a színdarabok szövegének részletei, a releváns társadalmi
kontextusok és kérdések mentén fogalmazhatták meg maguk számára, hogy miről
szól az adott hős története, és milyen üzenetet közvetít, illetve milyen
kérdéseket vet fel számukra. Mi lehet a veszélye és előnye annak, ha vállalom
az identitásomat? Hogyan lehet érvényesíteni érdekeinket a hatalommal vagy akár
a saját családunk akaratával szemben? Hogyan lehet egy népírtás áldozataként is
aktív állmapolgárnak lenni, és hangot adni egy elhallgattatott közösség történeteinek?
A négy színdarabhoz kapcsolódó kiscsoportos munkák eredményeit a csoportok
tagjai egymás számára bemutatták, amit több esetben parázs viták követtek. A
fiatalok számára nem csak négy dráma, de négy cigány közösség és négy saját
értékei mentén elkötelezett ember példája is ismertté vált.
Workshop a pécsi Wislocki Henrik Roma Szakkollégiumban |
A második workshop során néhány esetben a drámák
alkotóival készült videóinterjúkat is megnéztük, illetve minden esetben
megosztottuk egymással saját hőstetteinket, valamint a számunkra meghatározó
hősök történeteit. A fiatalok sokszor elsőre nehezen hitték el, hogy az ő
környezetükben is élnek hősök, sőt, nekik is lehetnek hőstörténeteik. Azonban
kis idő elteltével záporozni kezdtek a történetek. Szülőkről, nagyszülőkről,
tanárokról és saját magukról. Azokat a történeteket amelyek a legtöbb résztvevő
számára izgalmasak voltak, kis csoportokban kreatív eszközökkel feldolgozták,
majd a létrejövő írásokat, videókat, jeleneteket bemutatták egymás számára. Az
alkotások közül néhány a Roma Hősök blogon publikálásra is került – ugyanis nem
csak hősöket tudunk találni bárhol, ha igazán keresünk, de rövid idő alatt
olyan alkotásokat is létre tudnak hozni fiatalok, amit a nagyvilágnak is
érdemes megismernie. Tehát a workshop-sorozat keretében nem csupán a
magasművészetet vittük el a közösségekbe, de a közösségek tagjai is el tudták
juttatni történeteiket több ezer emberhez.
Workshop a budapesti RefoRom-ban |
Azt
tapasztaltuk, hogy a pozitív megközelítés nagyon ösztönzően hatott a
fiatalokra. Végre találkoztak egy programmal, ami hősöket és nem csak
áldozatokat mutatott be számukra, trénerekkel, akik az ő történeteikre voltak
kiváncsiak, nem akarták megmondani nekik a tutit, hanem ahhoz segítették hozzá
őket, hogy saját maguk számára fontos történeteket az általuk választott módon
tudják megfogalmazni és bemutatni. A Workshop-sorozat összesen 202 fiatalhoz
ért el 2017. őszén.
Workshop a nyíregyházi Evangélikus Roma Szakkollégiumban |
A téma és a közös
aktivitások iránt leginkább elkötelezett nyolc fiatal decemberben 5 napos közös
workshopon is részt vettek. Ennek során elmélyedhettek a storytelling
műfajában, az európai cigány drámairodalmi-, és színházi előadások
megismerésében, a fiatalok körül élő, vagy általuk ismert értékvezérelt,
példamutató emberek portréinak megrajzolásában, illetve saját kreatív akciókat
tervezhettek és valósíthattak meg.
Workshop a miskolci Görögkatolikus Cigány Szakkollégiumban |
A nem formális oktatáson kívül a módszertan az
egyetemi oktatásban is megjelent. Az ELTE BTK Kommunikáció-,
és Médiatudomány Tanszéken ugyanis nem csak workshop valósult meg. Müllner
András “Kommunikációs esettanulmányok” tantárgy keretén belül fél évet szentelt
a 4 színdarab, azok hátterének valamint a fesztivál médiakommunikációjának
feldolgozására.
Workshop az ELTE Kommunikáció-, és Médiatudomány Tanszéken |
A tapasztalatok bizonyították, hogy a roma színházi
alkotóknak munkájának nem csak a színházakban, hanem az oktatásban is helye
van. A nem formális, megerősítő fókuszú workshopokon csakúgy, mint az akadémiai
területen. És ami talán ennél is fontosabb, számos roma fiatal számára
bizonyította, igenis vannak hőseik, akiknek lehet követni a példáját. Sőt ők
maguk is tudnak saját értékeik mentén döntéseket hozó, felelősséget vállaló,
saját életük, szűkebb vagy tágabb környezetük életében változást hozó
emberekként élni.
Workshop Debrecenben, hajdúhadházi fiatalok informális csoportja számára |
Konkrét visszajelzések a
résztvevőktől
Roma szakkollégisták
Többet akarnak tudni a roma
drámákról, több alkotással akarnak megismerkedni
„Nekem ebből több kellene, ezeket a témákat még
nyitnám ki magamban” (Salgótarján);
„Miért van az, hogy ezek nem közkincsek? Miért 25
éves koromra kell megtudnom, hogy vannak ilyenek? Ezekkel motiválni lehetne a
romákat, hogy tovább tanuljanak. Elhiszem, hogy van kiút ebből a szarból!” (Pécs)
A még élő drámai hősök inspirálták
őket több és nagyobb volumenű aktívitások kifejtésére
„Tök jó látni, hogy a művészettel mekkora hatást
lehet elérni, én is ezt szeretném csinálni, pozitív képet mutatni a romákról,
pl.: filmekkel.” (Nyíregyháza)
Identitásuk erősödött,
cigányságukból fakadó szégyenérzet csökkent
Vállaljuk a
cigányságunkat és ne szégyelljük, hogy honnan jöttünk. (Dr. Ámbédkar)
„Nehéz volt felvállalni az identitásom. Feltettem a
kérdést, hogy mi alapján határozom meg magam. Rájöttem, hogy a családom, a
barátaim értékesek, tehetségesek, aztán felvállaltam magam.” (Romaversitas)
Erősítette a csoportkohéziót
“Elfogadás, odafigyelés, tisztelet. Ez
volt velem ma, én ezt nem is értem, hogy lehetett” (Hajdúhadház)
“Eddig dzsihád volt
közöttünk, de ti összehoztatok minket.” (Miskolc,
Görögkatolikus)
5 napos workshop maraton a CEU-n |
Hogyan tovább…
2018-ban megrendezzük a II.
Roma hősök - Nemzetközi Roma Storytelling Fesztivált a Stúdió K Színházban,
immár nyolc európai alkotó részvételével.
Az alkotások filmes és
szöveges anyagainak felhasználásával kibővített módszertani anyagot hozunk
létre.
Hat fő, 16-22 éves kortárs
trénert képzünk, akik a következő években workshopokat tudnak tartani, 2018-ban
legalább 10 intézményben.
Tíz fő egyetemi tanár számára
adjuk át a módszertant és valamennyi háttéranyagot, hogy cigány színházi
önreprezentáció témakörben képesek legyenek fél éves egyetemi tananyagot
összeállítani.