Performanszok
Roma hősök workshop
Tollfosztás workshop
Képzések, tréningek
Közösségi művészeti akciók
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Előadások
A színdarab a Skóciában élő utazó cigányok („travellerek”)
közösségéhez tartozó Jess Smith író, költő és storyteller állampolgári
aktivitásáról szól.
Az előadást írta: Richard R. O’Neill, előadja: Dömök Edina
A színdarab számos a roma fiatalok számára ismerős élethelyzetbe, nehézségekbe ad betekintést, mégis pozitív perspektívát mutat és sztereotípiákat cáfol meg.
Az előadást Illés Márton írta, Szegedi Tamás rendezte és Lovas Emília előadásában tekinthető meg.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Performanszok
Rendezvényszervezők, könyvkiadók intézmények, civil szervezetek számára 5-30 perces, társadalmi és egyéb témákat feldolgozó figyelemfelkeltő performance-előadásokat szerkesztünk és valósítunk meg. A megrendelői igényekhez igazodva alakítjuk ki a szakmai koncepciót, kivitelezzük az előadást. A performance-előadásokat igény esetén videós formában rögzítjük és vírusfilmként terjesztjük.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Roma Hősök workshop
Európai roma színházi alkotó drámai hősét fókuszba állító, 2 x 90 perces workshop.
Alex Fifea: You didn't see anything/ Nem láttál semmit
Alina Serban: I declare at my own risk/Felelősségem tudatában kijelentem;
Dijana Pavlovic: Vitamia, Parla/Beszélj életem;
Farkas Franciska: Letter to Brad Pitt/ Levél Brad Pittnek
Michael Collins: It's a cultural thing. Or is it?/ Kulturális kérdés vagy sem?
Mihaela Dragan: Del Duma/Ő(a nő) beszél
Nataliya Tsekova: Gypsy Wheels/ Cigánykerekek
Richard R. O’Neill: Hardest Word/Legnehezebb szó;
Richard R. O'Neill: Today's lesson/Mai lecke
Sebastiano Spinella: The children of the wind/ A szél gyermekei
Sonia Carmona Tapia: Profund Dignity/ Határtalan méltósággal
Szegedi Tamás: Chameleon Girl/ Kaméleonlány
Az első alkalom során a fiatalok a négy alkotás, illetve hős megismerésével, elemzésével, megvitatásával foglalkoznak.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Roma Hősök workshop
Európai roma színházi alkotó drámai hősét fókuszba állító, 2 x 90 perces workshop.
Alex Fifea: You didn't see anything/ Nem láttál semmit
Alina Serban: I declare at my own risk/Felelősségem tudatában kijelentem;
Dijana Pavlovic: Vitamia, Parla/Beszélj életem;
Farkas Franciska: Letter to Brad Pitt/ Levél Brad Pittnek
Michael Collins: It's a cultural thing. Or is it?/ Kulturális kérdés vagy sem?
Mihaela Dragan: Del Duma/Ő(a nő) beszél
Nataliya Tsekova: Gypsy Wheels/ Cigánykerekek
Richard R. O’Neill: Hardest Word/Legnehezebb szó;
Richard R. O'Neill: Today's lesson/Mai lecke
Sebastiano Spinella: The children of the wind/ A szél gyermekei
Sonia Carmona Tapia: Profund Dignity/ Határtalan méltósággal
Szegedi Tamás: Chameleon Girl/ Kaméleonlány
Az első alkalom során a fiatalok a négy alkotás, illetve hős megismerésével, elemzésével, megvitatásával foglalkoznak.
A második alkalom során – a csoport előzetesen feltérképezett készségeihez
alkalmazkodva – kreatív eszközökkel (pl.: színházi jelenet, képzőművészeti
alkotás, írás) dolgozzák fel az általuk hozott hősöket, amely munkákat közösen
is elemzik, illetve amennyiben komplexebb öltet született, vagy olyan vázlat,
ami érdemes a tovább gondolásra, akkor átbeszélik, hogy annak tovább
fejlesztéséhez mire van szükség. A foglalkozás végén a résztvevők rögzítik,
hogy az általunk illetve általuk hozott hősök példáiból mi az, ami számukra mintát
jelent, mi az, amit ebből hasznosítani kívánnak további életük során.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tollfosztás workshop
A
Független Színház kortárs trénereinek vezetésével a workshop során cigány és nem cigány fiatalokat egyaránt érintő valóságos
történeteket feldolgozó díjnyertes film, a Tollfosztásnak bemutatására, a filmhez
kapcsolódó társadalmi kérdések megvitatására és a diákok közösségi alkotására
kerül sor. A résztvevők megismernek társadalomismereti tényeket és az
együttműködéshez kapcsolódó szempontokat. Fejlődik vitakultúrájuk és kreatív
önkifejezésük: saját maguk is megfogalmazhatják meglátásaikat. Mivel a
feldolgozott film szereplői és a trénerek egyaránt roma és nem roma fiatalok,
személyükön keresztül sokkal közelebb kerül a résztvevőkhöz az integráció
kérdésköre, mintha minderről csak könyvből olvasnának.
A
workshop két alkalmas, egyenként 180 perces.
A workshop az alábbiakat
tartalmazza
-
Tollfosztás
film vetítése, elemzése;
-
szociálpszichológiai
játékok és disputa gyakorlatok;
-
tematikus
társadalomismereti beszélgetések és moderált viták;
-
közösségi
művészeti produktumok létrehozása társadalmi témákhoz kapcsolódóan.
Szakmai és árajánlatunkat kérje a szinhaz@fuggetlenszinhaz.hu e-mail címen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tréningek, képzések
Civil szervezetek és fiatalok, valamint gyerekek csoportjai számára egyaránt biztosítunk olyan képzéseket, melyek során a résztvevők megtapasztalhatják, hogy
- mitől működik jól vagy rosszul egy csoport?
- hogyan érdemes együttműködni, célokat, és azokhoz vezető utakat kijelölni?
- hogyan tudunk hatékonyan kommunikálni egymással illetve a minket körülvevő világgal?
- hogyan fejezhetjük ki magunkat, alakíthatjuk világunkat különböző művészetek által?
- hogyan válhat a legheterogénebb csoport is sikeressé?
- miért érdemes a másikra – legyen az bárki – mindig partnerként tekinteni?
Megrendelőink illetve a résztvevők személyes igényeire, szükségleteire reagálva mindig speciális képzési tematika mentén dolgozunk, melynek fő eszköze a gyakorlatközpontú, interaktív, élmény alapú tanulás.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Közösségi művészeti akciók
Rendezvényeken, utcasarkokon spontán módon kialakuló csoportok, vagy formális keretek között együttműködő fiatalok számára egyaránt komoly élményt, sikert biztosítunk közösségi művészeti akcióinkkal, melyek során a résztvevők számukra vonzó művészetekben próbálhatják ki magukat, és alkothatnak közösen tőlük akár teljesen eltérő társaikkal. Az akciók a résztvevők művészeti és szociális kompetenciáit, társadalmi érzékenységét és felelősségvállalását a kooperatív tapasztalati tanulás eszközeivel fejlesztik.
Művészeti ágak:
- Re-art: használt tárgyakból készítenek a résztvevők tematikus illetve a csoport tagjai által közösen meghatározott művészeti alkotásokat, amelyek akár személyes használati tárgyként, akár közösségi tereket színesítő dísztárgyakként a közös munka után is megmaradnak, és emlékeztetik a résztvevőket a sokszínű csoporttal való együttműködés örömére és sikerére, a környezetbarát kreatív technikák hasznosságára, a feldolgozott témák, illetve a társadalmi felelősségvállalás fontosságára.
- Flash mob: közösségi dramatikus játékokban, illetve közterek életét színesítő kooperatív mozgásban való részvétel a bevont fiatalok koncentrációs és együttműködési készségeit, mozgáskultúráját és kommunikációs kompetenciáit egyaránt fejlesztik. A csoportos performansz során a résztvevők tematikus és játékos akciók során hoznak létre olyan mémeket, melyek további járókelőket is ösztönöznek a bekapcsolódásra, illetve mosolyt csalnak az arcokra, üzeneteket közvetítenek szélesebb közönség irányában.
- Állampolgári média: fiatalok saját blogot, videót készítve, megszólaltatva általuk választott interjúalanyokat, lefotózva a számukra fontos pillanatokat megismerik a média működésének alapjait. Továbbá megtapasztalják, hogy az állampolgári média eszközeinek köszönhetően az ő üzeneteik is számos emberhez eljuthatnak, felismerhetik annak fontosságát, hogy az egyes helyzeteket több oldalról megvizsgáló, gondolkodó és cselekvő felelős állampolgárokká váljanak.
Az egyes művészeti ágak, külön-külön is élményt, sikert, ismeretet jelenthetnek bármely közösség tagjai számára. Ugyanakkor az eltérő közösségi ágak együttes használata lehetővé teszi, hogy a résztvevők több területen is kipróbálhassák magukat, illetve eltérő művészeti ágak segítségével még hatékonyabb és sokrétűbb üzeneteket tudjanak továbbítani.